Světelné reklamy vs. městské regulace: Kde můžete reklamu umístit?

Světelné reklamy vs. městské regulace: Kde můžete reklamu umístit?

11.4.2025: Umístit do veřejného prostoru výrazné reklamní sdělení zpravidla není tak snadné, jak se může zdát. Kvůli reklamnímu smogu jsou dnes totiž reklamní plochy stále přísněji regulovány. Jak při plánovaném umístění světelné reklamy postupovat?

Jakými regulacemi se řídit?

Umisťování reklam do veřejného prostoru může být regulováno různými zákony a vyhláškami v závislosti na tom, kam chcete konkrétní prvek umístit.

Například billboardy podél dálnic a silnic první třídy byly v České republice zakázány v rámci zákona o pozemních komunikacích. Zákaz billboardů kolem silnic a dálnic ale není absolutní. Výjimkou mohou být například reklamy místních podniků nebo například reklamní sdělení na fasádách budov.
Výroba 3D loga, které chcete umístit na budovu vašeho podniku v blízkosti rušné komunikace, tedy stále dává smysl.

Jakmile navíc zamíříte na silnice nižších tříd, nebo přejedete hranice obce, pravidla se mohou rázem změnit.

Abyste zjistili, kam konkrétně můžete svůj světelný poutač umístit, nejlepší cestou je konzultace s právním poradcem, který se na tuto problematiku specializuje. Předejdete tak situaci, kdy investujete svůj čas a peníze do výroby světelné reklamy, kterou pak ale nemůžete umístit tam, kam jste původně zamýšleli.

Co konkrétně bývá regulováno?

Značně lišit se může i způsob regulace. Vedle absolutního zákazu reklamy totiž existují i nižší stupně omezení. Takový přístup je typický pro reklamu na území obcí. Nejpřísnější bývají regulace v památkových zónách.

Místní vyhlášky mohou regulovat velikost reklamy, intenzitu světla (včetně omezení světelné reklamy v nočních hodinách), nebo dokonce povolit pouze určité barevné palety a písma.

Své požadavky může mít i majitel budovy

Stále častěji se lze setkat s tím, že podobu reklamy na fasádě budovy nebo ve výloze obchodu reguluje sám její majitel, případně například SVJ spravující dům. V takových situacích budete muset vyhovět požadavkům na podobu reklamy i v situaci, kdy v daném místě žádná platná pravidla na úrovni obce nejsou, nebo nejsou tak přísná jako pravidla majitele či správce nemovitosti.

Je vhodné se s těmito podrobnostmi seznámit ještě před tím, než si v dané budově koupíte či pronajmete komerční jednotku.

Někdy se můžete regulacím chytře vyhnout

Žádná regulace není dokonalá, a tak mohou existovat cesty, jak poutavě zpropagovat svůj podnik, aniž byste platná pravidla porušili. Populární jsou v poslední době například světelné LED nápisy, které jsou umístěny za výlohou, nebo dokonce uvnitř podniku, kam již regulace nezasahují.

-komerční prezentace-

Zdroj: www.eldr.cz