Pozor na nekalé praktiky realitek. Můžete přijít o peníze

Pozor na nekalé praktiky realitek. Můžete přijít o peníze

Prodat nebo koupit byt se může zdát jako velmi jednoduchá záležitost. Ale nemovitosti nejsou housky na krámě. Nesprávným prodejem můžete hodně tratit a dobrou volbou odborníků kolem vás, hodně získat. Kupující si často ani neuvědomuje, kam nejdřív putují jeho peníze. Skoro všechny realitní kanceláře po vás budou chtít, abyste složili rezervační poplatek, který se většinou pohybuje v řádů několika deseti tisíců korun. Velmi často se rezervace odvíjí od samotné výše kupní ceny.

Podpisem rezervační smlouvy a složením rezervačního poplatku v první řadě zájemce projevu skutečnou vůli nemovitost koupit Prodávající tímto získává jistotu, že zájemce je skutečný a pro realitní kancelář by se mělo jednat o závazek, že nesmí nemovitost dále nabízet. Jenže, co se děje s rezervačním poplatkem? Na jaký účet vlastně peníze jdou? Většinou to funguje tak, že realitní kanceláře mají na všechny platby stejný účet. Z vašeho rezervačního poplatku mohou hradit například inzerci, nájem, mzdy atd. A tak se může stát, že když nedostanete hypotéku a realitní kancelář vám musí peníze vrátit, nemá z čeho. Vašich 100 tisíc korun je dávno pryč a makléř začne zpochybňovat váš nárok na vrácení poplatku zpět minimálně jen proto, aby získal čas. Když pak peníze do realitky přitečou jinudy, například z jiné rezervace může kancelář vrátit zaplacený poplatek. Taková realitní kancelář se vlastně zdarma úvěruje na úkor kupujícího i prodávajícího a jeho peníze používá pro svůj provoz a spoléhá na další rezervace. Do smlouvy o zaplacení rezervačního poplatku si nezapomeňte nechat zanést klauzuli, že poplatek, případně jeho část je vratná i tehdy, pokud vám banka neschválí hypotéku. Ve správné rezervační smlouvě jsou jasně stanoveny důvodu, za kterých je možné rezervaci vrátit a kdy ne. Je tedy potřeba, aby smlouva byla vyvážená pro všechny strany, a hlavně byla trojstranná. Pokud je pouze dvojstranná tak je neplatná. Trojstranná znamená, že účastníky rezervace jsou prodávající, kupující a realitní kancelář, u které je složen rezervační poplatek. Společnost Fincentrum Reality chce takovým situacím předejít oddělenými účty. Momentálně to funguje tak, že tato realitní kancelář má samostatný rezervační účet, na který klient skládá svůj rezervační poplatek a pak účet provizní, ze kterého se platí náklady a provize. Rezervační účet je dokonce pod auditorským dohledem a Fincentrum Reality nepoužívá tento účet na financování provozu kanceláře nebo mzdy. Audit všech účtu provádí pravidelně jedna z největších světových auditorských společností PwC (PricewaterhouseCoo) „Jeden účet pro všechno je standardem u většiny tuzemských kanceláří. V našem případě to děláme zcela jinak,“ vysvětluje provozní a marketingový ředitel Fincentrum Reality Martin Fojtík. K převodu prostředků z rezervačního účtu na provizní dochází u Fincentrum Reality až v momentě vzniku nároku na provizi, tedy například podpisem kupní smlouvy. Do té doby s penězi klientů nijak nemanipulujeme. Když kupujete nemovitost, nenechte se omámit emocemi, myslete v první řadě na celou bezpečnost dané transakce. Jde přece o velké peníze a nikdo o ně nechce přijít,“ říká Martin Fojtík, provozní ředitel Fincentrum reality.

Zdroj: www.fincentrumreality.com