Nákupním centrům loni kvůli krizi klesla návštěvnost i obrat

Nákupním centrům loni kvůli krizi klesla návštěvnost i obrat

Hospodářskou krizi loni výrazně pocítila tuzemská nákupní centra, kterým klesla návštěvnost meziročně o pět až deset procent a obrat o deset až třicet procent. Na pražské konferenci o maloobchodu Retail Summit to řekl obchodní ředitel developerské společnosti Unibail-Rodamco Martin Macháč.

Hospodářskou krizi loni výrazně pocítila tuzemská nákupní centra, kterým klesla návštěvnost meziročně o pět až deset procent a obrat o deset až třicet procent. Na pražské konferenci o maloobchodu Retail Summit to řekl obchodní ředitel developerské společnosti Unibail-Rodamco Martin Macháč.

Expanze nákupních center se kvůli krizi téměř zastavila a některé málo navštěvované obchodní komplexy nyní čeká boj o další existenci. Návštěvnost i obrat nákupních center loni podle Macháče negativně ovlivnily zejména obavy lidí z dalšího vývoje české ekonomiky, kvůli kterým zákazníci omezili útraty. Nejvíce prý pokles poptávky pocítily prodejny s módou. „Meziroční poklesy lídrů trhu (v oblasti módy) činí 15 až 35 procent,“ podotkl Macháč. Pro nákupní centra ale nebude lehký ani letošní rok. „Obraty nákupních center dále lehce poklesnou,“ míní Macháč, podle kterého nejmenší pokles tržeb opět vykážou pouze velká nadregionální nákupní centra.

„Nováčci na trhu to budou mít nejtěžší a budou muset bojovat o každého zákazníka,“ upozornil Macháč. Developeři prakticky zastavili realizaci nových projektů nákupních center. Nákupní centra uvedená na trh v letech 2008 a 2009 se podle Macháče potýkají s pomalým nárůstem obratu a vysokou fluktuací nájemců. Například nové outletové centrum v PrazeRuzyni již déle než rok zeje prázdnotou, jelikož se nepodařilo získat nájemce.

„Expanze (nákupních center) se zastavila, pozitivní nálada a očekávání se přesunují na pozdní jaro 2011, a to jsem optimistický,“ upozornil. V pozadí útlumu expanze je podle odborníků také fakt, že nyní již v ČR prakticky není město nad 50 tisíc lidí, v němž by nestálo nákupní centrum, nebo v něm developeři alespoň nepředstavili plány centrum postavit. V ČR tak pomalu končí období vyplňování bílých míst na mapě a každé další centrum bude představovat přímou konkurenci jinému, zpravidla již zavedenému projektu. Mezi trendy bude patřit konec výstavby na okrajích měst; do hledáčku developerů se prý budou dostávat spíše jejich centra.

Hospodářská krize v Česku podle konzultantské firmy DTZ urychlila rozevírání nůžek mezi úspěšnými centry s plnou obsazeností a projekty, které byly v problémech ještě před vypuknutím recese. Některá méně úspěšná obchodní centra pravděpodobně čeká zásadní změna v podobě přeorientování na jiný typ nájemců a zákazníků. S nízkou návštěvností se loni potýkalo například nákupní centrum v pražských Stodůlkách, které kvůli tomu v červnu 2009 opustili všichni nájemci. Nově zde bude fungovat velkoplošný obchod s nábytkem.

Zdroj: Realit