Pokud prodáváte nemovitost ve spolupráci s realitním makléřem, jistě čekáte, že spolupráce vyústí v rychlý a bezpečný prodej za kupní cenu, která bude vyšší, než kdybyste nemovitost prodávali sami. Zákon o realitním zprostředkování uvádí výčet služeb, které by Vám realitním makléř měl na základě smlouvy o realitním zprostředkování poskytnout.
S Vaším realitní makléřem se můžete domluvit i na jiném souboru služeb, které bude realitní zprostředkování zahrnovat. Dokonce realitní makléř nemusí poskytnout žádnou z uvedených služeb, pokud splní svou základní smluvní povinnost, a to obstarat Vám zájemce, který s Vámi bude ochoten uzavřít domluvenou smlouvu za Vámi požadovaných podmínek.
Zákon o realitním zprostředkování uvádí obsahovou náplň činnosti realitního zprostředkování prostřednictvím výčtu těchto služeb, které by Vám makléř měl poskytnout, aby realitní zprostředkování splnilo svůj cíl.
Realitní makléř by měl být zkušený obchodník se znalostí trhu a přístupem k aktuálním datům nejen o nabídkových cenách, ale zejména o cenách, které byly skutečně realizovány.
Může Vám tak pomoci se stanovením reálné ceny, do které se promítne i Váš požadavek na rychlost prodeje Vaší nemovitosti. Pokud máte více času, tak většinou můžete dosáhnout vyšší kupní ceny. Nabídkovou cenu Vám pomůže určit i s ohledem na stavebně technický stav Vaší nemovitosti a případné právní problémy s ní spojené.
Kupující se rozhoduje spíše srdcem než mozkem. O koupi často rozhodují spíš emoce než rozum a cílem realitního marketingu je vzbudit v kupujícím takové emoce, které ho popostrčí k nákupu a ideálně ho přimějí uhradit vyšší kupní cenu. Dobře zpracovaný marketing prodeje nemovitosti je jedním ze základních úkolů realitního makléře.
Bez toho, aby se potenciální kupci dozvěděli o prodeji by bylo jejich nalezení nemožné. Výběr způsobu inzerce je na realitním makléři, ale Vy se s ním můžete předem domluvit kde, jakým způsobem a jak dlouho bude Vaši nemovitost inzerovat.
Pokud se s makléřem nedomluvíte na jiném obsahu služeb v rámci realitního zprostředkování, tak by realitní makléř měl obstarat i projektovou dokumentaci, protože prodávající je povinen ji předat kupujícímu.
Prohlídka nemovitosti neslouží jen k tomu, aby kupující viděl nemovitost a měl více informací k rozhodnutí o její koupi. Je rovněž důležitá pro realitního makléře, aby zjistil o kupujícím více informací a také, aby využil svých obchodních dovedností a kupujícímu podal takový obraz nemovitosti, který ho přiměje koupit.
Realitní makléř Vám nemůže sám sepsat kupní nebo nájemní smlouvu, protože by se tím dostal do rozporu se zákonem o advokacii a hrozila by mu vysoká sankce. Zkušený realitní makléř tak vždy spolupracuje se zkušeným realitním advokátem, který pro jeho klienty zajišťuje právní služby. Je dobrým zvykem, že právní služby platí za klienta realitní makléř ze své provize.
Ve specifických případech je realitní makléř oprávněn sám poskytnout úschovu kupní ceny, ale vzhledem k tomu, že dobrý realitní makléř pracuje pouze pro jednu ze stran obchodu, tak není nezaujatým schovatelem kupní ceny a úschovu je tak vhodnější využít u jiného subjektu, ať už jím je advokát, notář nebo banka.
Autor článku: JUDr. Lukáš Slanina, advokát v ARROWS advokátní kancelář